Nvidia Studio pe Lenovo Legion 7 – RTX la maturitate – Part IV
Nu doar pentru jocuri
Asa cum am mentionat si in celelalte articole din serie, aceste materiale nu sunt gandite neaparat pentru entuziasti, acestia fiind cu siguranta la curent cu ultimele tehnologii, inca din momentul lansarii, ci mai degraba pentru cei care nu au acordat o atentie sporita acestui subiect pana acum, care au auzit de RTX, AI sau DLSS, dar nu stiu inca exact ce pot face aceste tehnologii pentru ei. Ei bine, fix asta vom incerca sa descoperim in cadrul seriei de articole RTX la maturitate.
Vedeti voi, in urma cu 6 ani de zile, Nvidia introduceau doua noi tipuri de nuclee in pastila nucleului grafic. Ma refer la nucleele Tensor, care sunt extrem de puternice in aplicatii de calcul HPC, ocupa destul de putin spatiu pe pastila si sunt extrem de utile pentru algoritmi avansati de deep learning, respectiv nucleele RT, gandite pentru randarea hibrida, unde imaginea finala este compusa atat din elemente rasterizate, cat si de elemente calculate prin ray tracing, SM-urile clasice ocupandu-se acum strict de operatiuni de vertex, pixel si compute.
Aceste nuclee permiteau randarea unor scene mult mai realiste din punct de vedere al iluminarii, dar si accelerarea la scara larga a unui numar ridicat de sarcini, care stau la baza functionarii aplicatiilor de editare foto/video, modelare 3D sau streaming. Fast forward 6 ani mai tarziu, in anul domnului 2024, in care arhitectura Ada Lovelace ne ofera SM-uri cu o performanta si eficienta de pana la doua ori mai mari prin comparatie cu generatiile precedente, nuclee Tensor din cea de-a 4-a generatie, respectiv nuclee RT din cea de-a 3-a generatie, secondate de un subsistem de memorie semnificativ mai rapid, cu o cantitate cache L2 crescuta.
Mai mult decat atat, discutam despre cea de-a treia generatie de placi grafice Nvidia GeForce RTX, dar si despre 6 ani de zile in care Nvidia au avut timp sa colaboreze strans cu dezvoltatorii de software, ducand practic accelerarea pe GPU la un alt nivel. Discutam despre toate numele mari din domeniu, de la Adobe si pana la Autodesk, de la Black Magic si pana la Blender, de la editare foto si editare video si pana la modelare 3D, streaming, encodare, solutii pentru arhitecti si nu in ultimul rand solutii de inteligenta artificiala, un domeniu in care cei de la Nvidia sunt cat se poate de investiti in momentul de fata.
De la driveri optimizati si pana la SDK-uri dezvoltate special pentru a permite accelerarea pe GPU, de la aplicatii Nvidia (Omniverse, Broadcast, Canvas, RTX Remix) si pana la suport extins in aplicatii third party, toate acestea poarta un singur nume, mai precis Nvidia Studio. Desigur, am mai discutat despre acest subiect in urma cu 4 ani, insa de atunci s-au schimbat destul de multe, astfel incat astazi am ales sa testam o serie noua de aplicatii, folosind pentru asta elegantul Lenovo Legion 7 pe care am testat si sporul de performanta adus de DLSS 3.5 in jocuri.
Comentarii