Review – Corsair HS60 HAPTIC
Masuratori si teste
Metodologia noastra implica masurarea raspunsului in frecventa folosind standul de masurare miniDSP EARS impreuna cu programul Room EQ Wizard pentru generarea semnalului de test, calibrarea nivelului de semnal si realizarea graficelor. Pe langa factorul subiectiv, putem masura si raspunsul castilor, identificand eventualele probleme, precum si diferentele intre canale. miniDSP EARS este calibrat din fabrica, fiecare dispozitiv avand o serie prin intermediul careia se pot descarca fisierele de calibrare (separat de canale) atat pentru casti circum-aurale dar si intra-aurale. Liniaritate perfecta nu vom intalni nici chiar in cazul celor mai apreciate casti, insa testele practice coroborate cu graficul de frecvente ne vor arata mai bine imaginea de ansamblu.
Pentru masurarea raspunsului in frecventa, Corsair HS60 HAPTIC au fost conectate direct la PC prin conectorul USB iar profilul de egalizare folosit a fost Pure Direct. In mod ideal, raspunsul perfect ar fi fost de 84 – 85 dB la orice frecventa, insa, asa cum am explicat si mai sus, nici chiar cele mai laudate casti nu reusesc asta si oricum nu stiu daca ar fi pe gustul vostru o pereche de casti liniare. Primele teste le-am facut cu tehnologia haptica dezactivata iar privind graficele, vedem faptul ca raspunsul lui HS60 este mai liniar decat cel al lui HS35 testat de noi acum ceva timp.
Caracterul sonor asemanator cu HS50 il observam si din analiza pe larg a raspunsului pe frecvente: intre 20 si 200 Hz avem un raspuns cu un nivel mai ridicat fata de cat ar trebui, consecinta acestui lucru fiind un sunet unde frecventele joase predomina. Intre 400Hz si 2.5kHz avem un raspuns sub ceea ce ar trebui sa avem, prin urmare o sa sesizam mici probleme pe voci si instrumente cu corzi. Intre 3kHz si 18kHz avem un raspuns cat de cat normal, insa intre 5.5kHz si 8kHz avem o diferenta destul de semnificativa intre canalul stang si drept. Sunetul este bun, liniar, fara carente notabile… singurul lucru care m-a deranjat a fost volumul maxim destul de redus, in anumite melodii si jocuri parca se simte nevoie de mai multa putere.
Mai departe am setat reglajul pentru efectele haptice la maxim si am efectuat din nou masuratoarea, observand o influenta destul de sesizabila intre 20Hz si 100Hz. Graficele nu ne arata o linie cursiva pentru ca diafragmele insarcinate cu efectele haptice nu produc sunet, ci mai mult vibratii, o parte se simt in timp ce celelalte rezoneaza in incinta castii. Efectele la auditia muzicala sunt impartite, muzica electronica si hip-hop-ul au ritmul potentat de vibratiile haptice insa daca ritmul este prea rapid se poate simti o anumita intarziere a vibratiilor din cauza DSP-ului si / sau a remanentei diafragmei metalice. In jocuri si filme in schimb imersiunea capata o noua experienta atunci cand pornim efectele haptice, insa depinde foarte mult de la caz la caz (de exemplu daca sunt multe explozii pe fundal ne poate deranja vibratia constanta pe cap, prin urmare e bine ca o putem opri).
Comentarii