Review – Sharkoon Skiller SGH10

Scris de: , in categoria: Periferice, in 10 June, 2024.

Masuratori si teste

Metodologia noastra implica masurarea raspunsului in frecventa folosind standul de masurare miniDSP EARS impreuna cu programul Room EQ Wizard pentru generarea semnalului de test, calibrarea nivelului de semnal si realizarea graficelor. Pe langa factorul subiectiv, putem masura si raspunsul castilor, identificand eventualele probleme, precum si diferentele intre canale. miniDSP EARS este calibrat din fabrica, fiecare dispozitiv avand o serie prin intermediul careia se pot descarca fisierele de calibrare (separat pe fiecare canal in parte).

Liniaritate perfecta nu vom intalni nici chiar in cazul celor mai apreciate casti, de altfel in comunitatea audiofila este binecunoscuta Harman Curve care specifica cum ar trebui sa arate raspunsul masurat al castilor pentru a fi perceput ca fiind liniar de urechea umana. Metodologia noastra de test combina insa testele practice cu graficul de frecvente brut (RAW), impreuna ne vor arata mai bine imaginea de ansamblu.

Pentru masurarea raspunsului in frecventa, Sharkoon Skiller SGH10 au fost conectate la o placa de sunet externa Creative Sound BlasterX G6 despre care gasiti mai multe detalii in articolul dedicat). Ca si referinta, raspunsul ideal pentru o pereche de casti circumaurale, precum este definit el de cea mai recenta Harman Curve datata 2018, poate fi vazut in imaginea de mai jos marcata cu rosu (trebuie luata oricum in vedere natura subiectiva a sunetului, precum si diferentele anatomice si de preferinte intre diferiti indivizi), in timp ce raspunsul castilor este redat cu linie verde pentru canalul drept, respectiv albastru pentru canalul stang.

Pentru ca graficul de mai sus este destul de greu de interpretat, iar ceea ce ne intereseaza pe noi este de fapt diferenta intre curba de referinta Harman si raspunsul brut al castilor (RAW), am prelucrat rezultatele in graficul de mai jos. Acesta ne arata raspunsul castilor in functie de curba de referinta Harman, acesta fiind exprimat in dBr, adica dB raportat la un nivel de referinta (in acest caz cel dat de Harman Curve).

Privind graficul de mai jos putem observa consistenta raspunsului in frecventa al Skiller SGH10, care arata surprinzator de bine pentru o pereche de casti situate in acest interval de pret. La o prima vedere identificam un raspuns crescut in zona de frecvente joase de pana in 500Hz, dar si o atenuare pe partea de medii inalte (1 – 4 kHz). Frecventele inalte sunt redate si ele usor mai puternic fata de nivelul de referinta, insa nu este ceva de speriat pentru ca majoritatea oamenilor oricum nu pot auzi de regula peste 15 – 16 kHz.

La testele practice, Sharkoon Skiller SGH10 suna suprinzator de bine pentru pretul la care se comercializeaza, insa pentru o ureche antrenata acea groapa intre 1 kHz si 4 kHz poate fi sesizata destul de usor. Mai mult decat atat, detaliile din zona de frecvente medii lipsesc iar uneori am putut sesiza si un usor ecou al sunetului.