Review – ASUS TUF Gaming H5

Scris de: , in categoria: Periferice, in 20 January, 2021.

Masuratori si teste

Metodologia noastra implica masurarea raspunsului in frecventa folosind standul de masurare miniDSP EARS impreuna cu programul Room EQ Wizard pentru generarea semnalului de test, calibrarea nivelului de semnal si realizarea graficelor. Pe langa factorul subiectiv, putem masura si raspunsul castilor, identificand eventualele probleme, precum si diferentele intre canale. miniDSP EARS este calibrat din fabrica, fiecare dispozitiv avand o serie prin intermediul careia se pot descarca fisierele de calibrare (separat de canale) atat pentru casti circum-aurale dar si intra-aurale. Liniaritate perfecta nu vom intalni nici chiar in cazul celor mai apreciate casti, insa testele practice coroborate cu graficul de frecvente ne vor arata mai bine imaginea de ansamblu.

Pentru masurarea raspunsului in frecventa, TUF Gaming H5 au fost conectate la placa de sunet USB livrata in pachet, modul Surround fiind oprit. In mod ideal, raspunsul perfect ar fi fost de 84 – 85 dB la orice frecventa, insa, asa cum am explicat si mai sus, nici chiar cele mai laudate casti nu reusesc asta si oricum nu stiu daca ar fi pe gustul vostru o pereche de casti liniare.

Privind graficele, vedem ca TUF Gaming H5 se prezinta foarte bine, insa eista ceva slabiciuni sub 70-80Hz (sub-bass). Peste aceasta frecventa castile vin cu un profil de raspuns in “V” ceea ce ne ofera un sunet placut, fara nici un fel de egalizare, inaltele fiind predominante insa fara sibilanta sau alte probleme. In realitate, TUF Gaming H5 suna bine in orice, insa raspunsul in frecventa le face mai potrivite pentru muzica decat filme sau jocuri. Zic asta pentru ca lipsa abundentei frecventelor sub-bass penalizeaza un pic imersitatea data tocmai de efectele create folosind aceste frecvente (explozii, pasi, etc).

Desi nu sunt un fan al efectelor Surround create software, am decis sa refac testele cu ele pornite, pentru ca in cazul lui ASUS TUF Gaming H5 acestea suna foarte bine. Senzatia perceputa o data cu activarea efectelor Surround prin intermediul placii USB externe este ca si cum am aplica un profil de egalizare, combinat cu o senzatie mica de spatializare. Cert e ca suna foarte bine si castigam frecvente din sub-bass care contribuie atat de mult la senzatia de imersiune din jocuri si filme. Privind graficele de mai jos vedem o liniaritate mult mai buna intre 20Hz si 1000Hz, ceea ce are un impact simtitor asupra sunetului perceput de ascultator. Eu nu as denumi acest mod Surround, ci mai degraba o optimizare care scoate ce este mai bun din casti si le face sa sune peste pretul de comercializare.