Review – Corsair Virtuoso PRO

Scris de: , in categoria: Periferice, in 19 September, 2023.

Masuratori si teste

Metodologia noastra implica masurarea raspunsului in frecventa folosind standul de masurare miniDSP EARS impreuna cu programul Room EQ Wizard pentru generarea semnalului de test, calibrarea nivelului de semnal si realizarea graficelor. Pe langa factorul subiectiv, putem masura si raspunsul castilor, identificand eventualele probleme, precum si diferentele intre canale. miniDSP EARS este calibrat din fabrica, fiecare dispozitiv avand o serie prin intermediul careia se pot descarca fisierele de calibrare (separat pe fiecare canal in parte).

Liniaritate perfecta nu vom intalni nici chiar in cazul celor mai apreciate casti, de altfel in comunitatea audiofila este binecunoscuta Harman Curve care specifica cum ar trebui sa arate raspunsul masurat al castilor pentru a fi perceput ca fiind liniar de urechea umana. Metodologia noastra de test combina insa testele practice cu graficul de frecvente brut (RAW), impreuna ne vor arata mai bine imaginea de ansamblu.

Pentru masurarea raspunsului in frecventa, Corsair Virtuoso PRO au fost conectate la placa de sunet Creative Sound Blaster AE-9, modata cu OPAMP-urile AD8599 in etajul I/V si AD797BRZ in buffer / LPF (mai multe detalii gasiti in articolul dedicat). Ca si referinta, raspunsul ideal pentru o pereche de casti circumaurale, precum este definit el de cea mai recenta Harman Curve datata 2018, poate fi vazut in imaginea de mai jos marcata cu rosu (trebuie luata oricum in vedere natura subiectiva a sunetului, precum si diferentele anatomice si de preferinte intre diferiti indivizi), in timp ce raspunsul castilor este redat cu linie verde pentru canalul stang, respectiv albastru pentru canalul drept.

Pentru ca graficul de mai sus este destul de greu de interpretat, iar ceea ce ne intereseaza pe noi este defapt diferenta intre curba de referinta Harman si raspunsul brut al castilor (RAW), am prelucrat rezultatele in graficul de mai jos. Acesta ne arata raspunsul castilor in functie de curba de referinta Harman, acesta fiind exprimat in dBr, adica dB raportat la un nivel de referinta (in acest caz cel dat de Harman Curve). Privind graficul de mai jos putem observa consistenta raspunsului in frecventa, nu avem zone cu atenuari sau cresteri bruste de raspuns precum in cazul unor modele mai accesibile.

La o prima vedere identificam o atenuare pe partea de medii inalte (1 – 3.5 kHz), precum si o redare mai puternica a frecventelor inalte de peste 4 kHz. In practica design-ul deschis combinat cu difuzoarele cu membrana din grafen genereaza un sunet dinamic, percursiv si foarte detaliat – ceva de vis vazut prin prisma unui pasionat de sunet.

Nota sonora a acestor casti este destul de “bright”, prin urmare daca nu va plac frecventele inalte atunci este mai bine sa va orientati spre altceva. Acelasi sfat il am si daca va place bass-ul de subwoofer abundent, Virtuoso PRO vine cu un bass corect, percursiv si rapid, care nu distorsioneaza indiferent de volum, insa acesta ofera cel mai bun nivel de raspuns intre 40 Hz si 600 Hz. Desi pot fi amplificate usor, avand un volum ridicat pe aproape orice amplificator de casti (chiar si cel de pe placile de sunet integrate), Corsair Virtuoso PRO sunt foarte pretentioase in ceea ce priveste calitatea amplificatorului. Insa daca amplificatorul este bun, Virtuoso PRO suna atat de bine incat la un test pe nevazute 99% dintre voi nu veti ghici segmentul de pret in care se afla. Soundstage-ul larg, detaliul, aerul pe care il simti intre instrumente toate combinate cu bass-ul percursiv si nemilos te fac sa parcurgi toata discografia in cautarea elementelor noi din melodii, elemente pe care nu le-ai mai auzit pana acum….

Pe Creative Sound Blaster AE-9 meu modat am obtinut un volum maxim foarte ridicat (pe setarea Normal de amplificare), un volum de altfel periculos pentru auzul uman daca este pastrat pentru mai mult timp (in auditie nu le-am putut folosi niciodata la maxim). Am incercat si pe WaveXLR a celor de la Elgato, produs promovat de catre Corsair ca fiind o pereche buna pentru noile Virtuoso PRO insa calitatea audio a fost destul de modesta: inalte stridente, bass necontrolat si medii fara detaliu.

Acest lucru este normal daca ma intrebati pe mine, Elgato WaveXLR este destinat amplificarii microfoanelor XLR iar iesirea de casti este strict pentru monitorizare – nu are cine stie ce pretentii de DAC sau amplificator de casti. Mai mult decat atat, WaveXLR nu are intrare de microfon pe mufa de 3.5mm sau TRRS prin urmare am realizat testarea microfonului tot prin intermediul placii de sunet Creative Sound Blaster AE-9. Microfonul uni-directional livrat impreuna cu Virtuoso PRO izoleaza bine vocea de elementele din jur, este foarte bun judecand dupa celelalte microfoane integrate in headset-urile de pe piata insa pentru rezultate de top recomand un microfon USB dedicat de calitate (Elgato, Shure, HyperX, Sennheiser sau Rode) sau chiar unul XLR cuplat cu un amplificator precum Elgato WaveXLR.